D3. Skyddad ID

Test som görs lokalt: Om en person med skyddad identitet skall göra test hos er kan ni lägga upp testet som vanligt med personens riktiga personnummer. Lägg upp testet först när personen är på plats. Markera på testet att personen har skyddad identitet, så blir bedömningen hos distanspedagogerna automatiskt prioriterad.

Ni kan också meddela oss att ni har en testtagare med skyddad identitet genom att ringa 08-442 44 30 eller genom att mejla oss på support@educateit så kan vi prioritera det testet. Skriv dock inte ut hela personnumret i mejlet. Meddela oss sedan så snart ni har slutfört, sparat och eventuellt skrivit ut resultatet så raderar vi personuppgifterna. Då står det istället "gallrad" vid testet.

Vill ni inte använda fullständigt personnummer kan ni också skriva personens födelsedatum och sedan skriva de fyra första bokstäverna i ert kommunnamn eller skolans namn istället för de fyra sista siffrorna. Om personen sedan inte skriver in sitt riktiga namn och sina riktiga kontaktuppgifter så behöver profilen inte raderas. Om personen skall göra fler test så använder ni samma "personnummer" och ni har då alla resultat samlade.

Informera testtagaren om de två olika metoderna och låt hen själv bestämma hur ni ska göra.


Test som görs på distans: Om en person med skyddad identitet skall göra testet hemifrån på distans så kan ni kontakta support på 08-442 44 30 så kan vi guida er kring hur ni gör med distansinbjudan.


När testet är klart och bedömt:

Meddela oss så snart ni har slutfört, sparat och eventuellt skrivit ut resultatet så raderar vi personuppgifterna. Då står det istället "gallrad" vid testet.

Det går inte att se testresultatet för testtagaren efter att personuppgifterna har blivit gallrade. Skicka därför inte ut något SMS/mejl till testtagaren, utan meddela personen på annat sätt.

Behöver du hjälp - kontakta oss! Kontakta oss Kontakta oss